Recensie: Energievreters (van Ingalill Roos)

Page content

Omgaan met mensen waar je moe van wordt –Ingalill Roos

Mijn recensie:

Energievreters, bijna elke HSP kent wel mensen waarbij je je snel uitgeput voelt. Sociologe, psychotherapeute en docente Ingalill Roos besteed in dit boek aandacht aan het onderwerp energievreters. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 gaat over energievreters in het algemeen en in relatie tot ouders en werk, deel 2 gaat over liefdesrelaties en deel 3 gaat in op wat je zelf kunt doen tegen energievreters. Met name de theorieën van Freud en Jung staan in dit boek centraal. Af en toe worden wat praktijkvoorbeelden of citaten gedeeld.

Wat vind ik de voor en nadelen van dit boek?

• Het boek heeft een prettig leesbaar lettertype.
  • Het boek gaat een klein beetje in op vermoeidheid en burn-out.
  • Af en toe worden er vragen gesteld, waardoor jezelf aan het denken wordt gezet.
  • Het boek kan interessant zijn als je meer inzicht wilt verkrijgen of, hoe en in welke mate je jeugd invloed kan hebben op jouw huidige relaties en waarom je last kan hebben van energievreters. Weet je echter al veel van Freud en Jung dan denk ik dat het boek weinig inzicht geeft.

• Het boek is relatief beschrijvend, ik vond het soms wat afstandelijk lezen.
  • Voor mijn gevoel wordt er in dit boek teveel herhaald. Met name deel 1 vond ik erg onprettig lezen, ik had het gevoel dat er een te lange aanloop werd genomen voordat er een punt werd gemaakt. Deel 2 vond ik veel beter en prettiger leesbaar. In deel 3 maakt het boek mijn gevoel het punt dat het ‘moet’ maken. Deel 3 werd echt concreet en geeft drie tips wat jij kunt doen tegen energievreters.
  • Inhoudelijk ben ik het op sommige punten niet eens met Ingalill. Zo zegt zij dat ‘anderen ervoor zorgen dat we ons mislukt voelen’ en dergelijke zinnen die de verantwoordelijkheid van hoe jij je voelt buiten jezelf leggen. In mijn visie kunnen anderen jou niet mislukt laten voelen , maar wel gedrag vertonen, waardoor jij je mislukt kunt gaan voelen. Veel zinnen sluiten hierop aan, en leggen de verantwoordelijkheid buiten jezelf. In deel 3 wordt dit weer een beetje ‘rechtgezet’.
  • Ingalill raadt af en toe een ‘zinvol’ of ‘therapeutisch’ gesprek aan om beter met energievreters om te gaan. In mijn visie zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om inzicht in jezelf te verkrijgen en om te leren om geen last meer te hebben van energievreters.
  • Er wordt uitgegaan van aannames, zoals dat de ‘energievreter zich niet heeft kunnen losmaken van zijn ouders’. Vanuit een holistische visie mis ik andere oorzaken waarom mensen last kunnen hebben van energievreters en waarom sommige mensen worden gekenmerkt als ‘energievreter’. Ik mis bijvoorbeeld de relatie met karma en hooggevoeligheid (er gaat wel een zinnetje over gevoeligheid, maar niet hooggevoeligheid).

Energievreters Ingalill Roos

Hooggevoelig en moe? Nu niet meer 🙂
Vul hieronder je naam & e-mailadres in en ontvang een PDF met 20 HSP tips voor meer energie!