Recensie: 'Zin in Zijn' van Anne-Christine Staals

Page content

Zin in Zijn. Verslag van een stilteretraite – Anne-Christine Staals

Mijn recensie:

Anne-Christine Staals schreef eerder het boek ‘Spiritualiteit werkt bij vermoeidheid’. In dat boek deelt zij vanuit een holistische visie wat jij kunt doen bij vermoeidheid. Af en toe verwijst zij naar haar eigen proces. Dit meer persoonlijke boekje sluit mooi aan op dat boek. Anne-Christine deelt op een openhartige manier hoe zij weer te maken kreeg met vermoeidheid. Zij is toen een stilteretraite gaan doen. Dit verslag beschrijft hoe zij daartoe is gekomen en wat zij daarbij heeft ervaren.

Wat vind ik de voor en nadelen van dit boek?

• Het boekje heeft een zeer prettig formaat; het is relatief klein en dun en je kunt het bijvoorbeeld makkelijk in je tas stoppen en lezen als je onderweg bent.
  • Ik kan me voorstellen dat veel vermoeide HSP, die veel in hun hoofd zitten, veel herkenning in dit boekje vinden. Zo heeft Anne-Christine behoefte aan een kamer voor zichzelf, in plaats van samen met iemand op een kamer te slapen en bereid ze zich zeer goed voor op de retraite. Anne-Christine neemt bijvoorbeeld veel ‘reserve voeding’ zodat ze niets tekort komt en thermo-ondergoed, zodat ze het niet te koud krijgt, mee. In het boekje zijn ‘hoofd strubbelingen’ omschreven, waarmee Anne-Christine te maken krijgt.
  • Er staan mooie inzichten in die Anne-Christine opdeed tijdens de retraite. Zo verlangt Anne-Christine naar ‘Zijn’, de paradox dat je dit niet kunt afdwingen vind ik mooi omschreven.
  • Ik vind de kracht van kwetsbaarheid in dit boek prachtig! Anne-Christine heeft een prachtig talent om helder, open, krachtig en kwetsbaar te schrijven. Het boekje leest gemakkelijk weg. HSP-ers ‘moeten’ vaak zoveel van zichzelf, wurmen zich vaak in allerlei ‘hokjes’ om aan de verwachtingen van de ‘drukke buitenwereld’ te voldoen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen en moe kunnen worden. Juist daarom vind ik dit boekje zo mooi en nuttig. Er wordt geschreven, over waar vaak niet over wordt gepraat, maar wat wel voelbaar is. Het doorbreekt voor mijn gevoel taboes dat je bijvoorbeeld alsmaar ‘moet rennen’, ‘succesvol’ en geen ‘loser’ mag zijn. Zeker interessant om te lezen als je als HSP een stilteretraite overweegt, gaat doen, of gewoon interesse hebt in deze thema’s.

Zin in Zijn, verslag van een stilteretraite, Anne Chrstine Staals

Hoogsensitief & moe? Nu niet meer 🙂
Vul hieronder je naam & e-mailadres in en ontvang een PDF met 20 HSP tips voor meer energie!