Home  » HSP Boekenrecensies  » Boeken over hooggevoeligheid  » Boeken met holistische visie  » Gevoeligheid hoe ga je er mee om – Pieter Langedijk

Gevoeligheid hoe ga je er mee om – Pieter Langedijk

Mijn recensie:

Psycholoog Pieter Langedijk (1931-2011) beschrijft in dit relatief dunne boekje met name hoe je met gevoeligheid om kan gaan. Alhoewel er niet wordt gesproken over hooggevoeligheid, wordt dit wel bedoeld. Af en toe worden wat paranormale zaken, zoals het waarnemen van overleden mensen aangehaald. Ook wordt er soms verwezen naar astrologie. Als je al een beetje weet wat hooggevoeligheid inhoudt, je meer wilt weten over hoe energieën zich tussen 2 personen kunnen ‘mengen’, en zeer holistisch bent ingesteld kun je dit boekje lezen.

Wat vind ik de voor en nadelen van dit boek van Pieter Langedijk?

• Vermoeidheid komt ter sprake; zowel voorbeelden van cliënten als van Pieter Langedijk komen aan bod.
  • Er wordt in dit boekje af en toe verwezen naar ‘de literatuur’. Wat daar precies mee wordt bedoeld is niet meteen duidelijk, ik vermoed datgene wat in de literatuurlijst staat. Sommige begrippen zoals ziel zijn niet toegelicht. In het begin van het boek wordt er verwezen naar ‘de spiertest’ en ‘de licht energie methode’, pas later in het boek wordt uitgelegd wat dit inhoudt.
  • Soms vind ik dat Pieter Langedijk te veel het ‘vermijden van situaties’ adviseert. Een enkele keer adviseert hij zelfs om ‘een collega te laten plaatsen op een andere afdeling’, of om alle kleden van vorige bewoners uit je huis te verwijderen. Het leren omgaan met prikkels, zoals energetisch leren werken en leren het aangaan van situaties is in mijn visie vaak effectiever en had meer en sterker kunnen worden toegelicht.

Gevoeligheid hoe ga je ermee om Pieter Langedijk

Heb je dit boek Gevoeligheid, hoe ga je er mee om van Pieter Langedijk gelezen?