In het licht van de Maan (Petra Stam & Marja de Zeeuw)

De maan beïnvloedt (onbewust) hoe je je voelt. Zo zijn HSP tijdens volle maan vaak extra gevoelig en kunnen ze slechter slapen.

Mijn recensie:

In dit boek van Petra Stam (schrijfster, spiritueel coach, klassiek homeopaat en tarotiste) en Marja de Zeeuw (o.a. ondertitelvertaalster, ze volgde een cursus voor praktische toepassing van kruiden) is enerzijds algemene achtergrondinformatie te vinden over de maan zoals over de maanfasen. Daarnaast is er veel achtergrondinformatie te vinden over elk van de dertien volle manen die in een jaar aanwezig kunnen zijn: elke volle maan heeft namelijk een specifieke energie. Als je leeft volgens het ritme van de maan (in plaats van het ‘tegenovergestelde’ te doen), kan dit je extra energie geven.

Wat vind ik de voor- en nadelen van dit boek?

• Het boek is prachtig vormgegeven. Het boek heeft een mooi vierkant formaat en het lettertype leest lekker weg. Ook dragen de foto’s en afbeeldingen bij tot een grote leesbaarheid. Het nodigde me echt uit om het boek te lezen!
  • Het boek is zeer praktisch. Om je bewuster te worden van de specifieke volle maanenergie, vind je per volle maan in het boek diverse vragen die je aan het denken zetten over jezelf. Ook vind je ‘doe dingen’ zoals het doen van een ritueel of tarotlegging, of het maken van een specifieke thee of wierook.
  • In het boek staat veel achtergrondinformatie. Zo vind je qua achtergrondinformatie over een specifieke volle maan bijvoorbeeld kennis over een bijbehorend seizoen, boom, tarotkaart en astrologie. Ik vind sommige achtergrondinformatie heel interessant. zoals over de menstruatiecyclus en zons- en maansverduistering. Verder vind ik de uitleg rondom;
    *de dagen van de week
    *de namen van de maand
    *sprookjes
    *bekende feesten (kerst, Pasen, Halloween, Valentijnsdag)
    heel boeiend. Het ‘waarom’ van vele gebruiken zoals van de kerstboom, wordt duidelijker. Erg leuk!
  • Soms miste ik wat extra informatie.
    *Veel is vanuit de Germaanse/Keltische cultuur verklaard/beschreven. De richtingen en elementen in het boek (bijvoorbeeld water, voor west) zijn bijvoorbeeld cultuurgebonden. Ik had het fijn gevonden als duidelijker was beschreven vanuit welke visie dit boek tot stand is gekomen. Ik ben ook heel benieuwd naar hoe andere culturen tegen de maan aankijken.
    *Ik kan me voorstellen als je al heel bekend bent met deze materie en esoterie, het boek makkelijk doorleest. Als je nog onbekend bent met de materie, kan ik me voorstellen dat er behoefte is aan toelichting van sommige begrippen. Wat/wie wordt er bijvoorbeeld met bedoeld met hoger bewustzijnsniveau, spirituele vermogens van de mens, beschermende magie aanwenden, astraal niveau, Attis en talisman? Uitleg van waarom dinsdag, dinsdag heet kan ik niet goed vinden. Het staat net zoals Thingsus (een Germaanse god, naar wie deze dag waarschijnlijk is vernoemd) niet in het register vermeld (in tegenstelling tot andere dagen van de week).
    *Verder had ik soms een extra afbeelding fijn gevonden, bijvoorbeeld van het slangenei, de twaalf sterrenbeelden, alle maanfasen naast elkaar en hoe de aarde, maan en andere planeten ten opzichte van de zon staan en draaien. Per volle maan staat op het eind van het hoofdstuk een overzicht van wanneer deze volle maan weer plaatsvindt. Zelf hou ik van overzicht; een ‘totaalplaatje’ zoals een kalender had ik prettiger gevonden. Ik zag dat deze ook wordt aangeboden door Petra. Gaaf; ik ben hier heel benieuwd naar!
  • Soms heb ik een iets andere visie. Leuk dat er in het boek onder meer staat ’neem eruit wat je aanspreekt, vul aan hoe het voor jou past’. Dat was bij mij bijvoorbeeld het geval bij:
    *Bepaalde overtuigingen als ‘het verenigingen van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten is een levensopgave die tot heelheid leidt’ of ‘als je deze kruiden zelf plukt, draagt dit bij aan de positieve kracht van de thee’. Deze gedachten kunnen voor mijn gevoel minder ‘vastzettend’ worden vormgegeven. Denk aan gedachten zoals ‘Ik ben heel’, ‘Het leven is een proces’ of ‘Alles wat ik tot mij neem, voedt mij.’ Dit voelt voor mij vrijer.
    *Een bepaalde maanfase waarin wordt aangeraden om ‘vooral groente- en fruitsappen te drinken, omdat dit het lichaam rust geeft en alle vitaminen en mineralen sneller worden opgenomen’. In mijn visie is ieder lichaam uniek, en heeft ieder lichaam andere behoeftes. Zo kan dit voor sommigen werken, voor sommigen niet. TCM raadt dit bijvoorbeeld af.
    *Daarnaast zou ik sommige dingen anders structureren. Sommige sprookjes beginnen eerst met een inleiding en uitleg waar het sprookje vandaan komt; dit vind ik fijn. Bij bijvoorbeeld ‘de wilderman’ en ‘de walkure’ staat op het einde vermeld waar het sprookje vandaan komt, ik had andersom prettiger gevonden. Ook wordt er op een gegeven moment aangeraden om een bezem te maken; op de bladzijde erna wordt verwezen naar een ander hoofdstuk waarin dit wordt toegelicht. Ik had het fijn gevonden als er direct naar het juiste bladzijdenummer was verwezen. Hetzelfde geldt voor bodemdivinatie; circa twintig bladzijden later wordt uitgelegd wat divinatie is, ik vond het prettig als dit meteen was uitgelegd.
    Tip: Petra gaf later aan: ‘Het is geen ‘van-voor-naar-achter-lees-boek’. Dit heb ik ook zo ervaren. Het zou leuk zijn als dit in een volgende druk duidelijker wordt vermeld. Lees daarom per volle maan het desbetreffende hoofdstuk (in plaats van het boek in één keer te lezen). Voor mij ging de theorie zo veel meer leven : ).

in het licht van de maan Petra Stam Marja de Zeeuw

Over Femke de Grijsfemke-de-grijs-profielfoto

Ik ben gespecialiseerd in het begeleiden van vrouwelijke HSP die last hebben van vermoeidheid. Ik leer ze hoe ze energieker zijn. Centraal staat in mijn holistische benadering mijn intuïtie; hiermee ontwikkelde ik succesformules die je helpen om snel blokkades te overwinnen en energiek te worden.

Ik ben ervaringsdeskundige op het vlak van hooggevoeligheid en vermoeidheid. Ik had jaren last van vermoeidheid en dagen waarop ik in bed wilde liggen. Ik vroeg me af of er wel een weg mogelijk was uit die slopende vermoeidheid. Dat veranderde toen ik mijn hooggevoeligheid leerde beheersen, blokkades overwon en beter bij mezelf bleef. Als kind was ik al gefascineerd door de maan; het inspireerde me en hielp me eraan herinneren dat er meer was tussen hemel en aarde. Ik kijk er graag naar :). Mijn kennis deel ik graag met jou!

Aanvullende artikelen