Home  » HSP Boekenrecensies  » Boeken over hooggevoeligheid  » Boeken met wetenschappelijke visie  » Hoog sensitive personen & psychotherapie – Elaine Aron

Hoog sensitive personen & psychotherapie – Elaine Aron

Mijn recensie:

Dit boek van Dr. Elaine Aron is geschreven voor HSP en niet HSP therapeuten en artsen die HSP begeleiden.

Wat vind ik de voor en nadelen van Hoog sensitive personen & psychotherapie?

• Er wordt duidelijk uitgelegd wie hooggevoelige mensen wel en niet zijn en hoe dit kan worden vastgesteld. Ook komt aan bod wat voor problemen hoog sensitieve mensen vaak ervaren en hoe je als begeleider hierbij kan helpen. Zo is het bijvoorbeeld nuttig om de radio uit te zetten als er een cliënt op bezoek komt en om je telefoon uit te zetten. In de tijd dat ik last had van Chronische Vermoeidheid heb ik een keer tijdens een kennismakingsgesprek meegemaakt dat een therapeut haar telefoon opnam, om met een andere cliënt een afspraak te plannen. Ik voelde me daar alles behalve prettig bij en had het gevoel dat het telefoongesprek geen spoed had. Ook al was dat zo geweest, dan had ik dat graag van tevoren van mijn therapeut gehoord dat zij een belangrijk telefoontje verwachtte en als uitzondering daarom een keer haar telefoon aan had gezet. Ik ben daarom niet meer terug gegaan. Als deze therapeut dit boek had gelezen, was dat misschien voorkomen ; ).
  • Het verschil tussen hooggevoeligheid en stoornissen uit de DSM (het handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen wat vaak in de reguliere gezondheidszorg zoals in de psychiatrie wordt gebruikt), zoals ADHD, depressie en een bipolaire stoornis is beschreven. Als je in de huidige GGZ vastloopt, of interesse hebt in wat hooggevoeligheid met je ‘label’ te maken kan hebben, kan dit hoofdstuk ook voor jou interessant zijn en niet alleen maar voor therapeuten. Het is relatief wetenschappelijk geschreven, daar moet je van houden.
  • In het boek wordt gesproken over ‘patiënten’, vanuit mijn holistische visie spreek ik liever van mensen en/of cliënten die bepaalde uitdagingen ervaren.
  • Ik mis af en toe spirituele en energetische diepgang; wat willen de klachten je bijvoorbeeld vertellen?

Hoogsensitieve personen en psychotherapie Elaine N. Aron