Home   HSP Boekenrecensies   Boeken over vermoeidheid   De Sleutel tot Zelf-bevrijding – Christiane Beerlandt

De Sleutel tot Zelf-bevrijding – Christiane Beerlandt

de sleutel tot zelfbevrijding Christiane Beerlandt

Mijn recensie van ‘Levensfilosofie voor een gelukkig en gezond bestaan. Encyclopedie van de psychosomatiek. Psychologische kernoorsprong en kernoplossing van 1300 ziekten en andere verschijnselen

Levensfilosoof Christiane Beerlandt schreef diverse boeken waarin zij vanuit een holistische visie de betekenis van verschillende dingen uitlegt. Denk maar aan de betekenis van gebeurtenissen in je leven, dieren en voeding. Dit boek gaat in op de betekenis van ziekten.

Let op: raadpleeg bij klachten ook altijd een arts. Gebruik Beerlandt’s boeken als een aanvulling op de reguliere gezondheidszorg.

Wat vind ik de voor en nadelen van dit boek?

Hieronder vind je de voordelen en nadelen van dit boek:

Nadelen:

• Dit boek bestaat uit 2 delen. Deel 1 gaat in op de achtergrond van ziektes. Ziektes moeten volgens Beerlandt niet enkel lichamelijk worden benaderd, waarbij symptomen worden ‘weggedrukt’/onderdrukt met medicatie, maar ook worden onderzocht op het ‘waarom’. Volgens Beerlandt is elke ziekte een ‘symptoom’ en een signaal van een dieper gelegen innerlijke disharmonie op psycho-emotioneel vlak (ik mis in het boek mogelijke ‘kernoorzaken’ van ziekten op micro- en macro-niveau, bijvoorbeeld op zielenniveau en kosmisch vlak). Zodra je volgens Beerlandt inzicht krijgt in de betekenis (het ‘waarom’) van je ziekte en veranderingen in je leven doorvoert, kan er een ‘fundamentele genezing’ plaatsvinden. Het lichaam moet volgens haar niet los worden gezien van de psyche en emoties. Hier sluit ik mij op aan, echter ik vind de term ‘fundamentele genezing’ niet goed gekozen/toegelicht. Bedoelt Beerlandt dat er altijd fysieke genezing plaatsvindt als je de ‘ware’ psycho-emotionele oorzaak achterhaalt en aan de hand daarvan veranderingen in je leven doorvoert? Dit voelt voor mij niet kloppend en had meer toegelicht mogen worden. Sommige begrippen zijn onduidelijk. Wat is bijvoorbeeld ‘blauwe ontvankelijkheid’ en ‘uranische sfeer’? Wat is het verschil tussen channelen en je op ‘de waarheidsfrequentie afstemmen’?
  • De vormgeving vind ik niet optimaal. Deel 1 bevat een relatief groot lettertype, dat vind ik onprettig lezen. De inhoudsopgave volgt na 11 bladzijdes; deze mag wat mij betreft meer voorin het boek worden geplaatst.
  • In het boek staan diverse spel- en stijlfouten; sommige komen wellicht doordat de auteur Belgisch-Nederlands schrijft. Zo staan er spaties tussen woorden en uitroeptekens en vraagtekens, dit leest onprettig. Ik vind het taalgebruik zeer duidelijk en direct, het kan soms wat ‘hard’ overkomen. Zo wordt er gesproken over ‘goed’ en ‘kwaad’ (deze aanhalingstekens zijn niet consequent doorgevoerd; wat het wat star doet lijken). Sommige zaken in mijn visie zijn niet zo stellig/’zwart-wit’ en genuanceerder dan Beerlandt’s woorden. Alhoewel het boek voor veel mensen oorzaken van ziekten kan weergeven, hoeft dit niet zo te zijn. Ieder is immers uniek, in dit boek staan in mijn visie mogelijke oorzaken vanuit een holistische visie. Het boek geeft bijvoorbeeld geen inzicht in je (mogelijk) eigen vorige levens waarin ‘kernoorzaken’ kunnen zijn ontstaan. Soms kan inzicht hierin ook helpen om overtuigingen te transformeren wat bij kan dragen aan bijvoorbeeld emotionele/mentale genezing.
  • Sommige ziekten ontbreken, zo zijn een vitamine B-tekort (en dat je daarvan een steeds overgevoeliger kan raken) en mogelijke oorzaken (zoals een auto-immuunziekte of gastritis) wel omschreven, maar er staat bijvoorbeeld geen informatie over een vitamine B12-tekort en de ziekte van Addison-Biermer of Pernicieuze Anemie.

Voordelen:

• In deel 2 wordt ingegaan op de ‘kernoorsprong’ en ‘kernbetekenis’ van 1300 ziektes. In Trouw (2009) vertelt Beerlandt dat ze op 1100 briefjes een ziekte schreef (ik vermoed dat dit de oude druk is en er later nog 200 ziektes aan dit boek zijn toegevoegd), daarna een briefje pakte (zonder te zien welke ziekte er op het briefje stond ) en zich opende voor haar diepste zielskern, de bron, en zich afstemde op de frequentie van ‘waarheid’. Heel sterk geconcentreerd vroeg ze dan naar de diepste oorzaak van de ziekte op het briefje dat ze in haar hand hield: ‘waar precies begint deze ziekte psychologisch te ontkiemen?’ Het antwoord schreef ze op. Diverse kernoorsprongen en kernbetekenissen van vermoeidheid komen in het boek aan bod. Denk maar aan problemen aan de bijnieren, CVS, burn-out, de ziekte van Pfeiffer, depressie, bloedarmoede en een ijzer, kalium -en vitamine D-tekort. Dit vind ik interessante teksten. De teksten kunnen je (symbolisch) inzicht geven in waarom er klachten zijn en hoe je meer balans kan creëren. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen om emotioneel of mentaal beter met een klacht om te gaan; dat is wat mij betreft een ‘juiste’ reden om met dit boek aan de slag te gaan. De oplossingen voor ziekten lijken in het boek vaak op elkaar (en hebben diverse accenten); sta met beide voeten op de grond en vertrouw op je hart. Ook wordt er vaak gesproken over in het hier en nu zijn en emoties laten stromen. Er staat echter geen stappenplan hoe je zo’n kernoplossing exact kan toepassen.
  • De waarnemingen van Beerlandt komen vaak overeen met mijn waarnemingen. Conclusie: lees dit boek als het goed voelt voor jou, en ga aan de gang met de inhoud als je voelt dat dit voor jou klopt!

Wil je dit boek hebben?

Ik werk samen met bol.com. Dit artikel bevat daarom affiliate links. Als je via de links in dit artikel bij bol.com dit boek/iets anders bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor en steun je mij. Dit waardeer ik zeer! Jij betaalt niets extra. Klik hier en ontvang het boek direct veilig via bol.com>>>

Update 2024: Ik raad dit boek niet meer aan

Mijn visie op dit soort boeken is in de loop der tijd veranderd.

Mijn ervaring is dat een (energetische) oorzaak van ziekte heel persoonlijk is. Als je de energetische betekenis van jouw ziekte wilt achterhalen, raad ik je aan om verantwoordelijkheid te nemen voor jezelf,  naar binnen te keren en om in contact te treden met jouw eigen onbewuste en hier de energetische oorzaak op te sporen. De meest directe en diepgaande manier om dat te doen is via lucide dromen, aan de hand van de juiste kennis. In de Helende Dromencursus voor hoogsensitieve vrouwen help ik je hier verder mee. Lucide dromen en deze cursus zijn een aanvulling op de reguliere gezondheidszorg (geen vervanging).

Helende dromencursus door Femke de Grijs

Vond je dit artikel waardevol? Doneer!

Heb je iets aan dit artikel gehad? Je doet mij een groot plezier met een donatie :). Daarmee ondersteun je mij om nog meer informatieve en inspirerende artikelen te kunnen delen in de toekomst. Elk bedrag (klein of groot) is heel welkom. Doneren kan al vanaf €2,-! Klik hier om te doneren >>>

Over Femke de Grijs

Femke de Grijs, met logos van de tijdschriften Libelle, Margriet en Happinez

Als kind stond ik van nature in contact met fijnstoffelijke dimensies. Toen ik erachter kwam dat mijn omgeving niet waarnam wat ik waarnam, werd ik bang voor andermans mening hierover en sloot ik mij hiervoor af.

Jarenlang onderdrukte ik mijn paranormaliteit en hoogsensitiviteit en leefde ik vanuit mijn ratio. Ik cijferde mijzelf (spirituele essentie) weg en leefde naar de verwachtingen van de buitenwereld. Dit gaf op den duur fysieke, emotionele en mentale klachten zoals uitputting en somberheid. In het reguliere circuit liep ik vast.

Ik voelde dat ik het roer om mocht gooien, leerde de vruchten van mijn sensitiviteit plukken en ging mijn droom leven. Zo kwam ik tot bloei. Mijn levenspartner Mathijs en ik verkochten ons huis in Nederland. Sinds 2017 reizen wij voor onbepaalde tijd samen met hond Juultje (geboren in 2022) de wereld over.

Ben jij een ambitieuze spirituele vrouw en wil ook bezield leven? Ik help jou graag, bijvoorbeeld via mijn gratis E-book, blogs en begeleiding.

Aanvullende artikelen: