Mijn favoriete boek over vitamine B12: Is het misschien vitamine B12-tekort? Sally Pacholok & James Stuart

Wat doet vitamine B12?

Vitamine B12 heeft een belangrijke rol, voor zowel je lichaam als geest. Een vitamine B12-tekort kan onder andere moe maken.

Boekrecensie

Ik las het boek ‘Is het misschien vitamine B12-tekort? Een epidemie van misdiagnoses’ hierover, van verpleegster Sally Pacholok & haar man, Dr. James Stuart. Dit boek is de vertaling van het boek ‘Could It Be B12?: An Epidemic of Misdiagnoses’

• De ziekte van Addison-Biermer is een ‘vergeten’ ziekte. Het is een ziekte waardoor vitamine B12 niet in het lichaam wordt opgenomen, waardoor er klachten ontstaan. Er bestaat helaas nog geen eenduidige manier om deze ziekte te diagnosticeren en te behandelen. Veel medici (h)erkennen en behandelen deze ziekte niet op tijd en juist. Er worden momenteel veel dingen over deze ziekte geschreven/gezegd die niet kloppen. Samen met haar man heeft Sally veel wetenschappelijke onderzoeken op een rij gezet, die het belang van een tijdige diagnose en behandeling aangeven. Fijn om informatie over deze ziekte te lezen die wél klopt en onderbouwd is! Af en toe staat deze informatie prettig samengevat in overzichtelijke tabellen.
  • Sally deelt in het boek haar eigen ervaringen. Ze heeft de ziekte van Addison-Biermer, deze was een tijd niet (h)erkend en niet goed behandeld. Dankzij haar kennis als verpleegkundige en aandringen kreeg zij wel de juiste behandeling. Daarnaast bestaat het boek uit veel casussen, die dit ook onderschrijven. Dit kan voor veel herkenning zorgen.
  • Er wordt geschreven over depressie en CVS; iets waar HSP vaak last van hebben. Ook wordt er geschreven over methylcobalamine injecties: iets wat in Nederland nog nauwelijks wordt toegepast.
  • Ik vind dit boek een ‘must read’ voor alle (huis)artsen, psychiaters, psychologen en anderen die in de zorg werken. Het is ook interessant als een B12- tekort bij je (partner) is vastgesteld en/of je last hebt van bijvoorbeeld vergeetachtigheid, MS, neurologische aandoeningen, hersenbloedingen, hartkwalen, vaatproblemen, kanker, auto immuunziekten, onvruchtbaarheid, ontwikkelingsstoornissen en autisme. Gezien het taalgebruik vind ik dit boek vooral geschikt voor mensen die interesse hebben in biologie en de wetenschap (bijvoorbeeld voor hoger opgeleide HSP).
  • De leesbaarheid vind ik niet optimaal.
    *Het boek bevat relatief veel herhalingen, dat had voor mij niet gehoeven.
    *Het boek bevat relatief veel vakjargon. Ik kan me voorstellen dat als je nog niet veel van een B12-tekort afweet, dit wat lastig is. Een verklarende woordenlijst was dan fijn geweest. Op sommige plekken in het boek waren illustraties ter ondersteuning van de tekst fijn geweest, bijvoorbeeld om de weg die vitamine B12 in het lichaam aflegt te ondersteunen.
    *Daarnaast staan er af en toe wat stijlfouten in het boek (zoals zinnen die in een aparte zin tussen haakjes staan). Soms wordt de tekst ‘opeens’ onderbroken door casussen op wat storende plekken, deze komen achter de tekst vaak beter tot zijn recht.
    *Op sommige plekken in het boek mis ik wat meer onderbouwing (soms is er bijvoorbeeld een hele kleine onderzoekspopulatie beschreven). Er staat dat het lichaam zelf geen vitaminen kan aanmaken, je lichaam kan wel zelf vitamine D aanmaken met hulp van zonlicht. Af en toe ontbreken er bronvermeldingen en soms zijn deze niet op een niet consequente manier weergeven (soms staat de bron vermeldt in de tekst en soms wordt er naar de bronnenlijst verwezen), dit leest wat onprettig. Ik had het fijn gevonden als alle bronvermeldingen waren opgenomen via een noot.
    *De hoofdstukindeling vind ik niet optimaal. Ik had de drie hoofdstukken die te maken hebben met kinderen (‘Kinderen in gevaar: vitamine B12-tekort leidt tot ontwikkelingsstoornissen en leerproblemen’, ‘Geen kinderen? Hoe vitamine B12-tekort bijdraagt aan onvruchtbaarheid’ en ‘Autisme, vitamine B12 en hersenletsel bij kinderen’) achter elkaar gezet.
  • Ik had het fijner gevonden als het hoofdstuk dat uitleg geeft hoe je een B12-tekort kunt herkennen en behandelen uit concrete stappen bestond. Nu kun je dat (vooral als je het hele boek gelezen hebt) wel zelf opmaken uit de tekst, echter een stappenplan was fijn geweest. Hoe ziet bijvoorbeeld een ‘agressieve B-12 behandeling’ er precies uit waar over wordt geschreven?

Klik hier voor meer informatie over hooggevoeligheid en mijn visie op hoe je een vitamine B12-tekort kunt ontdekken en behandelen.

is het misschien vitamine b12-tekort pacholok stuart

Over Femke de Grijsfemke-de-grijs-profielfoto

Als ervaringsdeskundige op het vlak van hooggevoeligheid en een B12-tekort, leer ik hoger opgeleide hoogsensitieve vrouwen die last hebben van vermoeidheid hoe ze meer energie krijgen.

Ik heb een holistische visie. Centraal staat in mijn begeleiding mijn intuïtie: hiermee ontwikkelde ik succesformules die je helpen om snel energievretende blokkades te overwinnen en energieker te worden!

Aanvullende blogs