Mijn favoriete boek over vitamine D: Superhormoon vitamine D. Bescherm je tegen chronische ziekten’ van Jörg Spitz

Een vitamine D-tekort kan vermoeiend zijn. Ik las het boek ‘Superhormoon vitamine D. Bescherm je tegen chronische ziekten’ van Prof. Dr. Jörg Spitz hierover.

Mijn ervaringen met dit boek:

Prof. Dr. Jörg Spitz Spitz heeft zich gespecialiseerd in nucleaire voedingsgeneeskunde. Hij houdt zich momenteel bezig met gezondheidspreventie. Dit boek gaat over vitamine D en bestaat uit twee delen: een theoretisch en praktisch gedeelte.

Wat vind ik de voor en nadelen van het boek?

• Het boek heeft een handzaam formaat. Het lettertype is relatief groot en leest prettig weg.
  • Het praktische gedeelte van dit boek vind ik heel fijn en is mijn favoriete deel. Het is duidelijk beschreven hoe je je vitamine D niveau op pijl krijgt, aan de hand van tips over zonnen (met een op maat gemaakt advies aan de hand van je (hooggevoelige) huidtype) en de zonnebank, voeding en supplementen (je krijgt een op maat gemaakt advies aan de hand van onder andere je gewicht).
  • Op sommige punten vind ik het boek heel overzichtelijk. Het belang van vitamine D en dat artsen een tekort vaak niet waarnemen komt goed uit de verf. Af en toe wordt een hoofdstuk prettig samengevat. Er staat een heldere afbeelding in het boek van waar vitamine D mee verband houdt in het lichaam. Er staan factoren op een rij die de vorming van vitamine D in de huid en de bloedspiegel beïnvloeden (ik mis daarbij nog de factoren medicatie en sommige ziekten, later wordt er wel over bijvoorbeeld darmproblemen geschreven).
  • Inhoudelijk vind ik het boek op sommige punten interessant, ook omdat HSP vaak met dat soort klachten te maken kunnen krijgen. Zo wordt gesproken over de invloed van de zon op seizoensgebonden depressie, en dat dit kan leiden tot een extreme toename van energietekort. Er wordt ingegaan op vitamine D en steroïden (en cholesterol en de bijnierschors). CVS wordt als risicofactor en ziekte genoemd die mogelijk met een vitamine D-tekort verband houdt. Ook wordt verteld dat een gebrekkige toediening van vitaminen en mineralen kan leiden tot vermoeidheid.
  • In de boekenlijst staat nog een boek van Spitz, ik ben benieuwd wat hier precies in staat (en of er een Nederlandse uitgave van uitkomt).
  • De vormgeving kan prettiger. De hoofdstukken zijn niet genummerd. Op het begin van elk hoofdstuk staat een dikgedrukte tekst. Deze zinnen hebben een korte bladspiegel; dit vind ik vervelend lezen. Ook zijn diverse ziekten en risicofactoren in relatie tot een vitamine D-tekort niet eerst op een rijtje gezet en genummerd, voordat ze uitgebreid worden behandeld (dit prettige overzicht komt pas op het einde van het eerste deel deels aan bod, op een andere plek komt dit overzicht beter tot zijn recht).
  • Het eerste gedeelte over de biologie van vitamine D vind ik niet erg geschikt voor ‘leken’. Ik mis afbeeldingen ter ondersteuning van de tekst. Het was fijn geweest als er een keer in de tekst werd verwezen naar de verklarende woordenlijst. Niet alle woorden staan in deze lijst. Ook wordt er in het boek eerst gesproken over metaanalyse, dit wordt pas later in het boek toegelicht; omgekeerd was fijner geweest.
  • Vitamine D voldoet ‘in feite’ aan alle criteria van een hormoon en wordt in het boek ook wel zonnehormoon genoemd. Ik mis wat uitleg waarom het niet een ‘echt’ hormoon is (en de voorloper ervan). Ik mis ook uitleg en meer onderbouwing bij de twee type huidkanker in relatie tot de zon. Er staat dat vette koudwatervissen als haring een natuurlijke bron van vitamine D kan zijn. De exacte hoeveelheid vitamine D van haring ontbreekt echter in het schematische overzicht. Er staat dat voedingssupplementen bij sommige mensen niet voldoende kan worden opgenomen en dat bestraling met UV-licht dan vaak de enige manier is om het lichaam van voldoende vitamine D te voorzien. Bij ouderen is opname via de huid vaak lastiger, omdat ze een dunnere huid hebben. Ik miste wat uitleg waarom in dat geval injecties bijvoorbeeld niet in aanmerking komen. Soms ontbreekt er een bronvermelding.
  • Er staat dat CVS een begeleidend verschijnsel kan zijn van diverse ziekten zoals kanker, dit is niet het geval. CVS komt alleen voor zonder aantoonbare oorzaak, anders heet het Chronische Vermoeidheid.

superhormoon vitamine d jorgen spitz

Over Femke de Grijsfemke-de-grijs-profielfoto

Als ervaringsdeskundige op het vlak van hooggevoeligheid en vermoeidheid, leer ik hoger opgeleide hoogsensitieve mensen die last hebben van vermoeidheid hoe ze meer energie krijgen.

Ik heb een holistische visie. Centraal staat in mijn begeleiding mijn intuïtie: hiermee ontwikkelde ik succesformules die je helpen om snel energievretende blokkades te overwinnen en energieker te worden!

Aanvullende blogs

2 reactie(s) op "Mijn favoriete boek over vitamine D: Superhormoon vitamine D. Bescherm je tegen chronische ziekten’ van Jörg Spitz"

• Door: Ida van den Herik op 30 januari 2017

Beste Femke, bij toeval vitD gebrek nooit aan gedacht op jou site gekomen. Ook hsp ! Er zijn 2 boeken over D Schuitemaker en Spitz. Wat heeft jou voorkeur. Ga verder met lezen van je interessante site ! Cursus prima!

1. Door: Femke de Grijs op 30 januari 2017

Hi Ida,

Klopt, deze (van Spitz) heeft mijn voorkeur, daarom heb ik ‘m ‘mijn favoriete boek over vitamine D’ genoemd :).